Krigen slår igennem i reklamer og annoncer
Krigsudbruddet satte sit præg på alt. Selv avisernes annoncesider fra august 1914 afspejler det.
Denne annonceside fra Nationaltidende 6. august 1914 giver et kalejdoskopisk billede af, hvor indgribende krigsudbruddet var i befolkningens dagligdag, og hvor tæt på krigen var.
Amerikanske statsborgere, der opholdt sig i Danmark, blev informeret om, hvordan de skulle forholde sig. Københavns Skytteforenings Rekylkorps søgte nye medlemmer, og Røde Kors udbød samaritterkurser til kvinder og mænd. De, der allerede havde taget kurset, blev opfordret til at melde sig til Enkedronningens ambulance.
Adams Opbevarings-magasiner tilbød opbevaring af værdier i krigstilfælde. De fleste firmaer, der leverede smøreolier, indrykkede en fællesannonce om, at de betragtede indgåede leveringsforpligtelser for suspenderede og ville forhøje priserne, mens Vacuum Oil Company gik enegang og lovede sædvanlige priser, så længe lager haves.
Københavns Gasværkers Koks modtog ikke længere ordrer, mens kaffebrænderne forhøjede priserne. Og dette var bare starten af krigen.