Kontakt
Skoletjeneste - booking
Telefon: 20 60 26 58
E-mail: skoletjeneste@greve.dk
I læringsspillet ”Neutralitetens balancegang” skal eleverne indgå i en dialog om, hvordan 1. Verdenskrig påvirkede livet i Danmark.
Klassetrin: 7.-10. klasse
Varighed: 120 minutter
Pris: 500 kr.
Der er krig i Europa! Militæret mangler våben, og befolkningen mangler mad.
Hvad gør I? Eleverne bliver stillet over for de dilemmaer, som de danske politikere skulle balancere med fra 1914-1918.
Den danske stat måtte navigere i rørte vande mellem skiftende trusler fra såvel de krigsførende stater som indre revolutionære strømninger.
Farefulde situationer måtte forudses, og det krævede under 1. Verdenskrig, at såvel erhvervslivet som befolkningen blev taget i ed på forhånd. Danmarks neutralitet blev sat på prøve af den store krig og satte spor i den danske velfærdsudvikling.
Eleverne skal diskutere 5 historiske problemstillinger, som perspektiveres til i dag.
”Neutralitetens balancegang” udfolder sig i udstillingen ”På kanten af krig” på Mosede Fort. Den unikke bygning emmer af historie, og udstillingen giver en fortættet oplevelse af både den store og den lille historie om den danske neutralitet.
Det er ingen forudsætning, at eleverne har arbejdet med 1. Verdenskrig for at kunne deltage i undervisningen på Mosede Fort.
Ønsker I at arbejde med perioden i forbindelse med besøget, så kan I bruge museets undervisningsmaterialer.
Materialet "Hverdagsliv i krigens skygge" består af 32 trykte kildekort, der fortæller om Danmarks situation under 1. Verdenskrig. Med undervisningsmaterialet kan eleverne arbejde med konkrete kilder og komme tæt på fortidens menneskers liv og tanker. Kilderne er eksemplariske, bearbejdede og kan undervisningsdifferentieres. Kilderne kan bruges som grundlæggende introduktion til analyse af skrift- og billedkilder, men også give eleverne værktøjer til at arbejde med kildekritik, afkode modstridende argumenter og danne sig nuancerede billeder af fortiden.
Eleverne kan indgå i en dialog om, hvordan 1. Verdenskrig påvirkede livet i Danmark.
Eleverne kan samarbejde om at opsøge viden om perioden 1914-1918 i udstillingens autentiske rum.
Eleverne kan tage stilling til fortidens dilemmaer og koble dem til vores egen tid.